Elektrický skútr je poměrně nový typ ekologického vozítka který umožňuje seniorům, invalidům a osobám se sníženou hybností svobodně se pohybovat. Pojdmě se společně podívat na rozdělení el. invalidních skútrů z hlediska designu.
Existuje velké množství různých provedení, typů, velikostí apod. Proto elektrické skútry není snadné rozdělit do několika základních skupin a přesně je charakterizovat. Pojďme se o to spolu alespoň částečně pokusit. V první části se zaměříme na rozdělení podle počtu kol.
Rozdělení podle počtu kol
Naše cesty městem jsou často vystaveny nerovným a hrbolatým povrchům. Proto aby cestování na elektrickém skútru bylo co nejpohodlnější, je důležité dbát na kvalitu a odolnost kol.
Elektrické skútry disponují zpravidla třemi nebo čtyřmi koly, z toho dvě kola jsou hnací. Hnací kolo je tvořeno hliníkovým diskem a gumovým pláštěm, který je vyplněn foukanou duší. Vnější průměr pláště kola se v závislosti na typu a modelu elektrického skútru pohybuje v rozmezí 300 až 400 mm.
Tříkolové skútry
Elektrické tříkolky působí většinou subtilněji, lépe se skladují a mají více prostoru pro nohy.
Přesto, že se vám můžou zdát na první pohled méně stabilní, opak je pravdou. Mezi třemi koly se totiž ideálně rozloží každá teréní nerovnost.
Co se týče designu, na první pohled můžete mít pocit, že tento typ skútrů působí neuceleným dojmem, protože řidítka často nesedí k celkovému tvarování těla vozítka, i v této kategorii skútrů však lze nalézt velmi designově vydařené skútry, např. Luna Pride Victory, jenž překvapuje svěžím designem, jedná se totiž o inovovaný, vyšší model velmi populárního elektrického skútru Luna Pride. Oproti předchozímu modelu má výkonnější motor a zlehka přepracovaný design.
Čtyřkolové skútry
Elektrické čtyřkolky bývají zpravidla robustnější a jejich přední část je masivnější. Tento typ skútru je často o něco delší, kvůli pohodlnějšímu místu na nohy. Dominantní je zde sedadlo, které vůči přední části nepůsobí proporčně nevyváženě.
V této kategorii lze většinou nalézt tvarově velmi zajímavé a vyspělé výrobky, jako např. elektrická čtyřkolka CTM HS740, jež se vyznačuje vyšší světlou výškou neboli vzdáleností podvozku od cesty. Přejíždění přes terénní nerovnosti je tak snazší.
Rozdělení podle velikosti
Po té, co jsme nastínili charakteristiku a rozdělení elektrických skútrů podle kol, pojďme se zaměřit na na velikost elektrických skútrů.
Skládatelné skútry
Lze je snadno rozložit a složit, přepravit a uskladnit. Díky menším rozměrům a nižšímu těžišti lze bez problémů jezdit a manipulovat skútrem i v interiéru a stísněných prostorách. Konstrukce je velmi jednoduchá, skútr nemá tak vysoký výkon a nosnost jako jiné typy. Vozítko se zpravidla skládá ze čtyř kol a to z důvodu lepší stability při malém rozměru. Samotná kola jsou malá. Důležité je upozornit, že konstrukce není tak odolná a je tedy nutné dbát na doporučenou nosnost vozítka.
Z naší nabídky se jedná například o skútr Go-Go Traveller – Skládací interiérový elektrický skútr. Je možno jej rozložit na několik dílů, snadno se tedy přepravuje a skladuje. Dosahuje maximální rychlosti 6,4 km/h.
Středně velké skútry
Patří do kategorie, která je zvláštní tím, že tyto elektrické skútry nejsou natolik malé a skladné, aby patřily do kategorie skládacích skútrů, ale ani tak výkonné a velké, aby se řadily do kategorie velkých skútrů. Jsou tedy něco “mezi”.
Tyto středně velké skútry mohou mít tři i čtyři kola a mají výraznější karoserii. Díky větším bateriím a větším rozměrům skútr obsahuje také přední a zadní světla. Tento typ skútru je již vhodnější na jízdu na delší vzdálenosti a to díky lepším jízdním vlastnostem větších kol, pohodlnějšímu sedadlu a silnějšímu motoru. Přesto díky stále poměrně malým rozměrům může uživatel použít tento typ skútru i v interiéru.
Z naší nabídky se jedná například o skútr Luna Pride s motorem o výkonu 600 W a maximální rychlostí 15 km/h. Skútr můžeme upravit pro nožní ovládání. Sedadlo i opěrky rukou jsou výškově stavitelné. Opěrka zad je polohovací, je možné si nastavit i polohu středového panelu.
Velké skútry
Jsou robustní, vynikají sportovním designem, připomínají spíše terénní čtyřkolky. Tento typ elektrických skútrů má přehledný ovládací panel a pohodlné sedadlo. Velké skútry jsou ovšem určené pouze na exteriérové použití a jejich design a výbava jsou tomu plně přizpůsobeny.
Design velkého skútru je většinou sportovního rázu. Tento typ vozítka zpravidla obsahuje úložný prostor za sedadlem a košík v přední části řidítek. Řidítka jsou dominantním prvkem a bývají často masivnější, aby tak vyvážily robustnější zadní část se sedadlem. Tyto skútry vzhledově působí nejvíce celistvě a sedadlo nevybíhá z těla skútru bez návaznosti na celkový tvar, ale bývá často plynule spojen se sedadlem.
Z naší nabídky se jedná například o skútr Afikim Sportster SE (XXL) se silným motorem 1300 W, vysokou nosností a maximální rychlostí 12-15 km/h.